Koekjes erbij?

Page content

Hoe vecht je zelf mee tegen Lyme? 4 voedingstips om je immuunsysteem voor je laten werken

article content

Hoe vecht je zelf mee tegen Lyme? 4 voedingstips om je immuunsysteem voor je laten werken

Als je Lyme hebt, draait je immuunsysteem op volle toeren om te zorgen dat je herstelt. Het is dus cruciaal om je immuunsysteem goed te ondersteunen. Zo laat je je immuunsysteem voor je werken. Gelukkig kun je daarin veel zelf doen, in je leefstijl en in je voeding. Ik deel hier mijn beste 5 voedingstips met je.

Tip 1 Schrap alle suikers uit je voeding

Ja, je leest het goed: schrap alle toegevoegde suikers uit je voeding! Dit is het nr. 1 advies dat ik al mijn cliënten met Lyme geef.

Niet leuk, niet gemakkelijk, ik weet het. Blijf nog even lezen, alsjeblieft? Dan leg ik je uit waarom stoppen met het nuttigen van suiker zo belangrijk is als je kampt met Lyme.

De eerste reden is dat Borrelia bacteriën net als wij, nogal dol zijn op suiker. Ze voeden zich ermee en groeien ervan. Als je onder behandeling bent voor Lyme en je blijft suiker eten, werkt dat niet in je voordeel.

De tweede reden is dat suiker de werking van je immuunsysteem ondermijnt, tot wel 10 uur na het eten ervan. Uit onderzoek blijkt dat je immuunsysteem 2 uur na het eten van suiker nog maar voor 50% werkt. Dat is niet handig als je kampt met een infectie als Lyme.

Wat betekent dat als je geen suiker meer wilt eten? Suiker zit tegenwoordig overal in, ook in producten waarin je het niet verwacht. In brood, conserven, koek, toetjes, soepen etcetera. Eigenlijk zit suiker in het overgrote deel van de bewerkte producten die je in de supermarkt koopt. Vaak heet het anders maar is het wel degelijk suiker.

Sowieso is verse en onbewerkte voeding eten het beste wat je kunt doen. Puur eten zoals de natuur het bedoeld heeft, zonder pakjes en zakjes. Dat is echte voeding in plaats van vulling. Dat is voor iedereen beter en zeker ook als je last hebt van Lyme.

Er zijn heel veel lekkere en gezonde alternatieven voor suiker. Als je meer dingen zelf maakt en bakt, is het niet zo moeilijk om voortaan zonder suiker door het leven te gaan. Je moet even weten waar te zoeken en waar je op moet letten. Een website met heel veel lekkere recepten is bijvoorbeeld Focus on Foodies.
Oh ja, en laat vooral de kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, links liggen. Die zijn geen goed alternatief!

Tip 2 Drink voldoende water

Misschien is het een open deur voor je. Toch merk ik dat veel mensen vergeten om voldoende water te drinken. Voldoende water helpt je lymfen beter te functioneren. En je lymfen voeren de gifstoffen uit je lichaam af. Bij Lyme produceren de Borrelia bacteriën extra gifstoffen. Een goede afvoer is dus essentieel.

Drink 1,5 tot 2 liter per dag water. En maak het makkelijk voor jezelf. Zet een kan met water en een glas neer op de plekken waar je veel bent. Neem water mee voor onderweg. En als ik het over water heb, bedoel ik puur water of kruidenthee. En nee; geen koffie, zwarte thee, frisdrank of sap!

Tip 3 Verwen je lichaam met veel en verse groenten en fruit

Verse groenten en fruit bevatten veel anti-oxidanten. Anti-oxidanten zijn mineralen, vitaminen en andere voedingsstoffen die in planten zitten. Ze versterken je immuunsysteem. Met tenminste 500 gram groenten per dag doe je je immuunsysteem en jezelf een groot plezier.

Mijn hemel, zoveel groenten per dag, hoe doe je dat? Neem vaker salade als lunch. Eet meer groente bij je avondmaaltijd. Neem rauwe stukjes groenten als tussendoortje. Of maak een lekker soepje van verse groenten. Groenten snijden en in de pan doen, Denk aan bijvoorbeeld courgettes met pastinaak of courgette/broccoli/winterwortel of welke combinatie dan ook. Vervolgens 300 cl tot 500 cl water erbij, koken tot het gaar is, de staafmixer erin en je hebt een heerlijke soep!
Of lunch met een omelet met champignons, paprika en stukjes courgette. Of andere groenten die jij lekker vindt.

Groene smoothies als ontbijt kan ook maar doe dat niet iedere ochtend. Niet iedereen kan dat goed hebben. Variatie in je voeding is sowieso belangrijk. Dat geldt ook voor de groenten zelf. Eet per dag verschillende kleuren van de groenten regenboog.

Fruit is ook super gezond maar bevat fruitsuikers. Dat is de reden dat de meeste experts adviseren om niet meer dan 2 a 3 stuks fruit per dag te eten.

Tip 4 Eet darmvriendelijke voeding

80% van je immuunsysteem bevindt zich in je darmen. De meeste mensen met Lyme hebben een zogenaamde ‘lekkende darm’. Door ontstekingen onderstaan er als het ware kleine gaatjes in je darmwand. Daardoor functioneert je immuunsysteem niet goed. Bovendien neemt je lichaam voedingsstoffen niet goed op. Wil je je darmen en je immuunsysteem niet verder verzwakken? Eet dan het liefst darmvriendelijke voeding.

Darmvriendelijke voeding, wat is dat? Dat is voeding die jouw darmen niet irriteert. En voeding die ervoor zorgt dat je darmen hun werk goed kunnen doen. Om met dat laatste te beginnen, vezels zorgen ervoor dat je ontlasting goed is, niet te dik en niet te dun. Groenten en fruit bevatten heel veel vezels.

Ieder mens is anders. Vind uit wat jouw darmen irriteert. Dat kun je zelf doen. Hou een aantal weken bij wat je eet en hoe je erop reageert.
Of laat testen op welke voedingsmiddelen je reageert. Vermijd vervolgens die voeding die je darmen irriteert. Doe dat zolang je aan het herstellen bent van Lyme. Je darmen, oftewel  80% van je immuunsysteem, stoppen hun energie dan in je herstel van Lyme. En dat is precies waar je je energie voor wilt gebruiken.

De lekkende darm die je hebt bij Lyme, vraagt ook echt om glutenvrij eten. Gluten irriteren je darmen. Dat heb je zelf vaak niet eens in de gaten. Ik eet zelf sinds 1 jaar zoveel mogelijk glutenvrij. Pas toen ik stopte met het eten van gluten, ontdekte ik dat het niet normaal is dat je na iedere maaltijd last hebt van je darmen. Gluten zitten in tarwe, gerst etcetera. Spelt is voor sommige mensen ook een probleem. Als je glutenvrij wilt eten zijn brood, pasta en koek zoals je die in de supermarkt koopt, geen optie meer. Maar wat dan wel?

Daarover vertel ik je binnenkort in een andere blog meer. Dat geldt ook voor leefstijltips om je immuunsysteem bij Lyme te ondersteunen.

Supplementen en kruiden

Natuurlijk zijn er ook supplementen en kruiden die je kunt nemen om je immuunsysteem te helpen. De basis is altijd goede voeding; zonder goede voeding geen suppletie! Supplementen nemen terwijl je voedingspatroon niet gezond is, is als water naar de zee dragen. Zonde van je geld.

Supplementen voor ondersteuning van je immuunsysteem zijn bijvoorbeeld (hoog gedoseerde) vitamine C, een goede multivitamine, zink en reishi (paddestoel).  Slik supplementen liever niet op eigen houtje maar altijd onder deskundige begeleiding van iemand die kan meten wat je nodig hebt. En die gespecialiseerd is in de ziekte van Lyme.

Neem bijvoorbeeld curcuma. Sommige mensen kunnen daar echt niet tegen omdat ze een bepaalde genetische afwijking hebben. Bij Lyme bestaat er een kans dat curcuma averechts werkt. Wil je hier meer over weten, lees dan mijn artikel Curcuma bij Lyme: twee redenen om er voorzichtig mee te zijn.

Of vitamine D. Die wordt ook vaak genoemd om je immuunsysteem te helpen. Het is je misschien opgevallen dat ik vitamine D niet genoemd heb in het rijtje hierboven. Dat heeft een reden.

Als je de ziekte van Lyme hebt, is vitamine D een supplement om met beleid mee om te gaan, zeker met hogere doseringen. Het kan gebeuren dat vitamine D in je lichaam gaat stapelen. Dan krijg je meer klachten als je vitamine D neemt. En dat wil je liever niet. Wil je hierover meer weten, lees bijvoorbeeld dit artikel: Waarom is vitamine D bij Lyme niet automatisch een goed idee?

 

 

Comment Section

3 reacties op “Hoe vecht je zelf mee tegen Lyme? 4 voedingstips om je immuunsysteem voor je laten werken


Door Mireille Vantieghem op 23 november 2016

Blijkbaar zou ook voorzichtigheid moeten zijn met innemen van curcuma. Zéker niet als supplement, omdat dit veel mangaan bevat en de spirocheten mangaan gebruiken om zich te vermenigvuldigen.


Door Lia Spaans op 1 februari 2018

Hoi Mireille, over Curcuma bij Lyme heb ik een apart artikel geschreven. De link heb ik toegevoegd aan dit artikel.


Door Stella Ates op 19 juni 2018

Ik lees net het stukje over suiker.Al jarenlang(als kind) ben diabetes type 1 patient.Nu sinds een jaar (acute)lyme waar ik nog steeds erg ziek van ben.Heeft mijn diabetes er mee te maken dat het lijkt alsof ik er niet van af kom?

Plaats een reactie


*