Page content

article content

Thiolenvrije voeding: wat is het en waarom zou je thiolvrij eten?

Mensen met chronische klachten en ziekten zoals Lyme, hebben een grote kans dat ze zwavel-intolerant zijn. Een zwavel-intolerantie zorgt ervoor dat er meer ammoniak in het lichaam wordt geproduceerd. Teveel ammoniak in je lichaam is toxisch en kan veel klachten geven.

Wat zijn thiolen?

Thiolen zijn organische verbindingen die zwavel bevatten. Anders gezegd, het zijn zwavelhoudende stofjes. Thiolen komen voor in kruiden, voedingsmiddelen, supplementen en water.

Om je een idee te geven, thiolen zitten bijvoorbeeld in voedingsmiddelen als knoflook, uien, linzen en peulvruchten. Ook in ons kraanwater zitten relatief veel thiolen. Dit is een kleine greep uit de producten waar ze in zitten.

Waarom zou je thiolen in je voeding vermijden?

Ben je zwavel-intolerant, dan is het niet fijn voor je lijf is om producten te eten die veel thiolen bevatten. Daarmee blijft de ammoniakbelasting in stand. Of erger, wakker je de ammoniakproductie verder aan.

Bij Lyme kunnen verschillende factoren bijdragen aan een verhoogde belasting met ammoniak. Ik noem er een aantal (dit is geen volledige lijst):

  • De Borrelia en sommige co-infecties scheiden ammoniak af. Dat op zich geeft al een extra ammoniakbelasting in je lichaam;
  • Je kunt te maken hebben met een versnelde werking van het zgn. CBS-enzym waardoor je moeilijk ammoniak kunt afbreken. En er zijn meer genetische uitdagingen die een rol kunnen spelen;
  • Door Lyme functioneren je lever en/of nieren niet goed waardoor je het teveel aan ammoniak niet voldoende kunt afvoeren.

Teveel ammoniak kan klachten geven als bijvoorbeeld pijn, neurologische klachten, problemen met concentratie, brain fog etcetera.

Heb je hier last van en eet je voedingsmiddelen of supplementen eten die veel thiolen bevatten, dan blijf je de te grote ammoniakbelasting in je lichaam aanjagen.

Het vermijden van thiolen in voeding verlaagt de ammoniakbelasting en kan zo tot minder klachten leiden.

Voor deze informatie ben ik schatplichtig aan mijn collega Monica van der Lem. Zij is het ‘Thiolfree diet’ op het spoor gekomen en past dit al enige tijd toe in haar praktijk. Een groot deel van haar cliënten heeft een zwavel-intolerantie en merkt aanzienlijke klachtenverlichting met een thiolvrij voedingspatroon.

Hoe weet je of je zwavel-intolerant bent?

Dat kun je laten testen door behandelaars zoals Monica of mij. In 1 consult kan bepaald worden of een thiolvrij voedingsadvies van toepassing is.

Of probeer het ‘Thiolfree diet’ zelf uit. Eet 2 maanden thiolvrij en voel wat het voor je doet.

Thiolvrije voedingslijst

Dit is de Nederlandse vertaling van de Thiolvrije Voedingslijst. Deze lijst is afkomstig van en vertaald met toestemming van Andy Cutler. Hier de link naar de originele, Engelstalige lijst.

Hoe werkt het? Alles wat in deze lijst bij ‘Hoog in Thiolen’ staat, vermijd je. Alles wat ‘Laag in Thiolen’ is, kun je nuttigen, als het overeenkomt met de basisprincipes van gezonde voeding.

In combinatie met basisprincipes van gezonde voeding

De belangrijkste basisprincipes zijn:

  1. Eet pure en onbewerkte voeding;
  2. Eet biologisch;
  3. Eet voldoende gezonde vezels in de vorm van groenten;
  4. Eet bij voorkeur 1 kilo groenten en fruit per dag (waarvan 2 stuks fruit);
  5. Vermijd voeding uit pakjes, zakjes, doosjes etcetera;
  6. Vermijd samengestelde voeding met vele ingrediënten (ook van biologische en vegan oorsprong);
  7. Eet glutenvrij;
  8. Eet suikervrij;
  9. Eet zuivelvrij (bij chronische klachten is het beter lactose- dan wel caseïnevrij te eten);
  10. Eet als je vlees eet, bij voorkeur wat vliegt of zwemt en geen vier poten heeft. En kies voor antibioticavrij, grasgevoerd vlees dan wel wilde vis;
  11. Gebruik voldoende gezonde vetten;
  12. Drink voldoende water (kruidenthee telt ook mee).

Wat het water betreft dat je drinkt of waarmee je kookt: kraanwater bevat ook zwavel. Gebruik daarom in een thiolvrij voedingspatroon flessenwater van Evian of Spa Rood. Deze watersoorten bevatten het laagste gehalte zwavel.

Binnen het thiolvrije voedingspatroon vermijd je sowieso al alle zuivelproducten van dierlijke oorsprong. Deze producten zijn hoog in thiolen.

Meer informatie over suikervrij eten vind je in dit artikel: ‘Waarom je suiker liever laat staan bij Lyme’.

Inspiratie voor thiolvrije recepten

Als je hiermee aan de slag wilt, is er een besloten Facebook-groep waar (uitsluitend) thiolvrije recepten uitgewisseld worden. Deze FB-groep heet ‘Thiol Free Inspiration’.

Tot slot

Natuurlijk is het belangrijk om binnen het Thiolvrije dieet voldoende te blijven variëren om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Gedurende een langere periode een thiolenvrij dieet aanhouden altijd in overleg met een behandelaar, voor monitoring op eventuele tekorten. Ook is het belangrijk tegelijkertijd de oorzaak van je klachten aan te pakken.

Het kan zijn dat er in combinatie met jouw persoonlijke biochemie nog een andere aanpassing in je voedingspatroon belangrijk is. Monica of ik kunnen dat voor je uittesten.

 

Comment Section

0 reacties op “Thiolenvrije voeding: wat is het en waarom zou je thiolvrij eten?

Plaats een reactie


*