Koekjes erbij?

Page content

Waarom je suiker liever laat staan als je leeft met Lyme

article content

Waarom je suiker liever laat staan als je leeft met Lyme

Overheerlijk vind ik het, ijsjes, zeker in de zomer. Toch zijn ijsjes voor iedereen, en zeker als je Lyme hebt, geen aanrader.

Ik eet nog maar zelden ijs sinds ik me ben gaan verdiepen in voeding die je herstel ondersteunt of juist belemmert.

Waarom? Vanwege de suikers. Reden 1 is dat Borrelia-bacteriën zich voeden met suiker. Als je suiker blijft eten of drinken, werkt dat niet mee bij je herstel van Lyme.

Maar suiker heeft meer negatieve effecten. Ik leg je uit waarom je suiker liever vermijdt als je Lyme hebt, hoe je de zgn. sluipsuikers herkent en wat wel en niet goede suikervervangers zijn.

Suiker onderdrukt je immuunsysteem

IJs zit vol met suikers. Dat geldt voor heel veel producten, niet alleen voor ijs.

100 gram suiker eten of drinken vermindert het vermogen van je witte bloedcellen om indringers te doden met meer dan 40%. Het immuun-onderdrukkende effect van suiker start binnen 30 seconden na het eten ervan en kan wel tot 10 uur erna aanhouden.

Dat is niet zo handig, mild uitgedrukt. Dat geldt voor iedereen maar nog extra als je kampt met Lyme. Je immuunsysteem heeft het dan al zwaar genoeg.

Er is nog een tweede manier waarop suiker je immuunsysteem onderdrukt. Suiker nuttigen zorgt ervoor dat de alvleesklier insuline afscheidt. Insuline maakt dat suiker in je cellen opgenomen wordt. Maar…

… insuline blijft in je bloed lang nadat de suiker is omgezet. Dat leidt ertoe dat de afgifte van groeihormoon (door de hypofyse) wordt afgeremd. Groeihormoon is belangrijk voor het regelen van je immuunsysteem.

Als je veel suiker consumeert, heb je een tekort aan groeihormoon. Door de continue aanwezigheid van insuline in je bloedsomloop kan je immuunsysteem zijn werk niet goed doen.

Een derde ongunstig effect van suiker heeft te maken met de opname van vitamine C door je cellen. Vitamine C is belangrijk voor je weerstand. Glucose en vitamine C strijden met elkaar om de witte bloedcel binnen te komen. Als er meer glucose (een vorm van suiker) in je lichaam is, nemen de witte bloedcellen minder vitamine C op. Dat is ongunstig voor het functioneren van je immuunsysteem.

Dit zijn drie redenen waarom het belangrijk is om suikers, vooral geraffineerde suikers te vermijden.

Let op de sluipsuikers!

Eigenlijk  zitten er verborgen suikers – sluipsuikers – in alle bewerkte producten. Aan brood wordt suiker toegevoegd, aan koek, taart, snoep, sauzen zoals o.a. ketchup en mayonaise, zuivel, diepvriesproducten, groenten- en fruitconserven, zoet broodbeleg, ontbijtgranen en muesli, vleeswaren, kaas, oplosthee, toastjes, chips, borrelnootjes, kant en klare maaltijden en ga zo maar door.

Frisdranken, sappen in pakken (alles wat niet vers geperst is bevat toegevoegde suikers), energiedrankjes zitten ook bomvol suiker. En alcohol in alle soorten en maten bevat ook suiker.

In heel veel producten zit glucose-fructosestroop  (GFS) en High Fructose Corn Syrup (HFCS). Dat zijn de snelle suikers die een drama voor je bloedsuikerspiegel zijn.

Oh ja, ook aan biologische varianten van veel voedingsmiddelen is suiker toegevoegd. ‘Biologisch’ op het etiket wil nog niet zeggen dat het op alle vlakken een gezond product is.

Dit is geen volledige lijst maar ik denk dat de boodschap wel duidelijk is.

Hoe krijg je minder suiker binnen?

Zo puur mogelijk eten en meer zelf maken; dat helpt enorm om minder suiker binnen te krijgen. Stop met het eten van voeding uit blikjes, pakjes, zakjes, plastic etcetera.

Gezondere vervangers voor suiker zijn – maar dan wel echt, echt met mate – kokospalmsuiker, heel af en toe honing en gedroogde vruchten als dadels, vijgen en ongezwavelde abrikozen.

Het liefst eet je namelijk zo min mogelijk zoet. We hebben het niet nodig. Het is misschien even wennen maar op een gegeven moment vind je de producten waar suiker aan toegevoegd is, mierzoet en niet meer lekker.

Maak niet de fout om veel gedroogde vruchten zoals dadels te gaan eten. Die bevatten dan wel natuurlijke suikers maar ook daarvan moet je er niet te veel eten. Veel recepten voor gezondere koekjes en taarten bevatten heel veel dadels. Dat is nou ook weer niet handig. Het gaat om de balans.

Gebruik zuidvruchten met mate en kies voor de ongezwavelde en ongesuikerde varianten. In plaats van dadels kun je eens vijgen gebruiken. Vijgen bevatten meer vezels.

Hoe herken je sluipsuikers?

Fabrikanten hebben de meeste creatieve namen bedacht zodat je geraffineerde suikers niet 1-2-3 als suiker op de verpakking herkent. De Consumentenbond heeft er een handig ‘suiker spiekbriefje’ van gemaakt. Als je de afbeelding hieronder uitprint en in je portemonnee of tas doet, heb je het suiker spiekbriefje altijd bij de hand.

Vermijd producten met woorden erin als concentraat, honing, nectar, -ose, siroop, stroop en suiker. Soms staan de zoetstoffen ‘verstopt’ vermeld als E-nummer. Bijvoorbeeld E 965, dat zijn maltitolen, zoetstoffen.

Check bij twijfel daarom ook de E-nummers. Op de site van het Voedingscentrum vind je een handige zoekfunctie voor E-nummers.

sluipsuikers en lyme

Zijn zoetstoffen een optie om suiker te vervangen?

Suikervervangers zijn er in twee soorten: kunstmatige zoetstoffen en plantaardige zoetstoffen.

Kunstmatige zoetstoffen worden in de fabriek gemaakt. Je vindt ze vooral in de ‘light-‘varianten van producten. De bekendste is aspartaam. Verder hebben ze namen als sorbitol, xylitol, cyclamaat, mannitol enzovoort. Alle kunstmatige stoffen belasten je lever. Je lever moet al dit soort stoffen afbreken. Nu heeft je lever het sowieso al zwaar als je Lyme hebt. Kunstmatige zoetstoffen kun je dus beter links laten liggen.

Plantaardige zoetstoffen als stevia en sukrin zijn een beter alternatief maar je hersenen registreren ze nog steeds als zoetigheid. Je lichaam wordt voorbereid op voedsel. Alleen er komt niets. Dat lijdt tot hongergevoelens waardoor je gaat eten terwijl het eigenlijk niet nodig is.

Wees daarom matig met plantaardige zoetstoffen.  Als je je voedingspatroon verandert, wen je vanzelf aan de meer pure en minder zoete smaak van wat je eet.

Kies bij stevia liever voor groene stevia; de witte stevia is flink bewerkt.

Wat zijn verantwoorde suikervervangers?

Voorop gesteld, bouw zoet eten stap voor stap af en laat suiker zoveel mogelijk staan. Als je suikervervangers wilt gebruiken, doe het dan echt met mate. Marjolijn Dubbers van de Energieke Vrouwen Academie heeft een waardevolle blog over suikervervangers geschreven.

Marjolijn’s top 5 aan suikervervangers is:

  • Biologische Ahornsiroop graad C
  • Biologische kokosbloesemsuiker (heet ook wel kokospalmsuiker)
  • Koud geslingerde, ongefilterde honing van een imker bij je in de buurt
  • Amazake (van gefermenteerde, gekookte granen)
  • Groene steviapoeder

Groene steviapoeder vind ik zelf niet lekker. Als ik iets wil zoeten, houd ik het bij kokosbloesemsuiker of een klein beetje honing. Mijn ontbijt met geitenyoghurt-muesli of havermoutpap eet ik zonder welke suiker dan ook. Beetje kaneel, en eventueel wat fruit erbij is voor mij voldoende om het lekker te maken.

Misschien heb je weleens van Sukrin gehoord. De meningen over deze zoetmaker zijn ernstig verdeeld. Het product heeft een aantal voorstanders maar ook tegenstanders. Sukrin is een suikervervanger op basis van Erythritol, gemaakt van tarwe of mais. Daarmee is het ook een bewerkt product, geraffineerd. Dat maakt dat ik het zelf niet in grote hoeveelheden zou gebruiken. Datzelfde geldt ook voor groene steviapoeder. Dat is ook bewerkt. Gebruik het daarom met mate.

Wil je meer leefstijladviezen en -tips?

Vond je deze informatie nuttig? Deze informatie over suiker is een samenvatting uit mijn online programma ‘Los van Lyme Lifestyle’. Dat programma heb ik gemaakt speciaal voor mensen met Lyme die zelf aan hun herstel willen bijdragen, door hun leefstijl aan te passen. Alle kennis en informatie die ik zelf de afgelopen jaren heb uitgezocht en door studies over Lyme en het werken met cliënten met Lyme heb ervaren en verzameld, heb ik hierin gebundeld.

 

 

 

Comment Section

5 reacties op “Waarom je suiker liever laat staan als je leeft met Lyme




Door Rein van Aggelen op 12 november 2017

Goed onder de loep genomen Lia! Dank! Helaas bevat het door Hyacintha aangeraden “Soul” (van de firma “Rain”) ingedroogd rietsuikersap en Xylitol. Jammer; het is zo’n goed product! Wees uitermate alert op gedroogde zuidvruchten! Nooit zomaar rauw eten. Eerst wellen en ze 100 Gr. aan de kook brengen. Waarom? Zuidvruchten bevatten heel vaak wormpjes (nematoden) of eitjes daarvan. Die krijgen ze soms al aan de boom, of tijdens het droogproces in de zon op de grond. Een extra wormbelasting kun je er bij Lyme niet bij hebben. Een speciale LBA van mijn bloed door Nadine Bukowski uit DE (ff googlen) bracht – tot 2 x aan toe – wormpjes aan het licht. Waarom worden veel zoogdieren (honden, katten, paarden, enz.) wel regelmatig ontwormd en mensen niet? Teken en muggen pakken vaak nematoden op via, via. Borrelia spirocheten maken ge(mis)bruik van deze wormpjes door er lekker in te gaan zitten. Zie bv. hiervoor het artikel van Bryan Rosner: http://www.publichealthalert.org/parasites-and-worms-the-new-lyme-disease-co-infection.html#.VptMINpnzWg.facebook. Overigens: Borreliose & Co. . . . : vreselijk vernederende aandoening, omdat een wakkere Lymie vnl. z’n eigen weg moet zoeken en ook óveral op moet letten en dan ook nog met zijn/haar gebroken hoofd! Not amused!


Door Lia Spaans op 20 november 2017

Waardevolle aanvulling, Rein, wat de zuidvruchten en nematoden betreft. Dankjewel!
Inderdaad jammer dat Soul zoetstoffen bevat maar soms moet je een afweging maken.
Nadine Bukowski volg ik. Ze staat op mijn lijstje om tzt evt. een LBA opleiding te gaan volgen.


Door Lia Spaans op 1 februari 2018

Hoi Rein, bedankt voor je waardevolle aanvulling over de zuidvruchten.
Eens met jouw opmerkingen over de suikers in Soul. Ondanks de suikersoorten in Soul kan de balans van dit product voor je gezondheid wel degelijk heel positief uitslaan.

Plaats een reactie


*